12 Nisan 2013 Cuma

Ek gıda denince....


Ek gıda denince....

Ek gıdaya geçiş sürecimiz çok çok sancılıydı.Kızım 38. haftada 2.510 gr olarak dünyaya gözlerini açmıştı ve benim sütüm henüz gelmemişti:(...Bu konuyu daha sonraki yazılarımda anlatacağım için şimdilik ek gıdaya odaklanalım:)

Kızım 5,5 aylıktı rutin doktor kontrolüne götürdük. Ek gıdaya başlayabilirsin kilo alımı yavaş dedi.Kızım iştahsız bir bebekti sütünü içerken bile zorla içiyordu  ek gıdaya 1 ay daha var derken nereden çıktı bu şimdi düşünceleri içinde çıktım doktorun odasından ağlamamak için kendimi zor tutuyordum korktuğum başıma gelmişti. 

Eşim hemen köyden yumurta siparişi verdi , bende marketin birinden elma armut bide bebe bisküvisi aldım( ki yaptığım en büyük hataydı kısa bir süre sonra da kullanmaktan vazgeçtim yerini yulaf muhalebisi aldı) eve geldik. Yoğurdumuzu hep kendim mayalardım zaten o akşam kızıma 1 su bardağı sütten yoğurt mayaladım.

Ertesi sabah sabah sütünden 1 saat sonra 1 tatlı kaşığı elma suyu verdim tepkisi olumluydu sevindim :) 3 gün kuralına uyuarak başka birşey vermedim.
Akşam üzeri saat 17.00 gibi yoğurdunu vererek o günü tamamladım. Ek gıdayı sevmiştim hemen bir günde - tabi olacaklardan haberim yoktu-
İlk 20-25 gün çok güzeldi yarım yumurta sarısına kadar ilerlemiştik 1 elma 1 havuç suyunu veya kereviz armut suyunu içiyorduk akşamları da 4-5 çorba kaşığı yoğurt yiyorduk :) 

Doktorumuz artık çorbalara geçebilirsin dedi ve öyle de yaptık patates havuç çorbası ilk denediğimiz çorba oldu ve hüsran ağzına bile sokmadı yanına yoğurt verdim yok anlayacağınız üzere kabusum başlamıştı :(

Güzel güzel yiyen çocuk bir anda her şeyi kusmaya başladı hemde ne kusmak Yalova'da annemlerdeydim ve apar topar doktora gittik. Ek gıdaya erken başlanmış çocuğun kilosu boyu gayet normal verdiklerimiz fazla geliyormuş.

Doktordan çıktık eve gittik her şeyi azalttım ve kusmalarımız kısmen durdu ve biz blendırla tanıştık ki bu yaptığım ikinci hatadır. Edirne'ye döndük buradaki doktoru bırakıp yeni bir doktor bulduk ve doktorları hastalık dışındaki konularda rahatsız etmeme kararı aldık.Sanırım bu verdiğimiz en doğru karardı.

Kızım iştahsız bir bebek olduğu için zaman zaman hep kusmalarımız oldu hala da var arada ama artık kabullendim durumu zorlamıyorum akışına bıraktık. 

Size ek gıda döneminde yaşadıklarımı kısmen anlattım ki ağlama krizlerimden bu çocuk niye yemiyor niye ağzına tutuyor bunalımlarımndan hiç bahsetmek istemiyorum zira geri gelirler diye korkuyorum :)


Ek gıdaya başlarken benim önerilerim şunlardır:

İlk söylemek istediğim şey 1 yaşına kadar tuz ve şekeri çocuğunuzun hayatına mümkün olduğunca hiç sokmayın.(20 aylık olduk hala vermiyorum)

İlk 6 ay bebeklere sadece anne sütü (eğer sütünüz yetersizse devam sütü) verilmelidir.6.aydan sonra ek gıdaya yavaş yavaş başlanmalıdır.

Benim tavsiyem ilk olarak ev yapımı yoğurtla başlayın çok değil 1-2 cay kaşığı kadar verin tadımlık olsun  her gün 1 çay kaşığı artırabilirsiniz 1 çay bardağı ölçüsüne gelene dek.

1 hafta sonra sebze suylarını vermeye başlayabilirsiniz havuç kereviz bunun için en uygunuları.

Bu arada unutmamanız gereken bir ayrıntı 3 gün kuralı bir besin maddesini verince 3 gün içinde yeni bir besin vermeyin böylece allerji durumunu kontrol edebilirsiniz.

15 günün sonunda yumurta sarısının 8 de 1 i ile başlayabilir ve yanlız yumurtayı tam pişirin cıvık veya dışında yeşil halka olmayacak şekilde olsun.Peynir olarak tuzsuz peyiri tercih etmenizde fayda var bunun içinde en güzeli evde taze lor peyniri yapmak.

Bebe bisküvisini dışardan almayın kendiniz yapın.

Yulaf unu muhalebisini tercih etmenizde fayda var zira kendisi çok besleyicidir.

Meyve suyu yerine meyve püreleri verin lifler meyvenin posasındadır.

Meyve ve sebze suyunu karıştırabilirsiniz ama 5-6 çeşit karıştırıp tadını değiştirmeyin bırakın herşeyin tadını bilisin havuç elma - kereviz armut -bizim denediklerimizdi. Poratakal mandalina gibi bol asitli meyveleri kontrollü verin bu meyveler pişik oluşumunu tetikler.

Çorba yaparkende çok fazla sebzeyi karıştırmayın genelde 2-3 sebze yeterlidir. 
Blendırı ilk 10- 15 gün kullanın yutma eylemi oturduğunda artık çatalla ezerek verin.

Anneler unutmamanız gereken tek şey bebeğinizin hala ana besin maddesi anne sütü veya formül mamadır.

Ek gıdalar ektir ve ana öğün yerine geçmez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder